Trilobiter

Baader-Meinhof-fenomenet (egentligen frequency illusion) är när man upplever att något dyker upp hela tiden precis efter man har lärt sig något nytt eller blivit uppmärksammad på något speciellt.

För en tid sedan läste jag ett blogginlägg som påminde mig om min barndoms fokusering på trilobiter. Jag samlade som många andra barn på mig massor med fossiler under familjens semestrar, men det var just trilobiter som var det mest eftertraktade.

En svensk trilobit, fossil

Min bästa trilobit från barndomens bilsemestrar, troligen från en strand på Gotland.

Sedan jag blev påmind om barndomens fossiljakt känns det som att trilobiter, för första gången på många år, plötsligt dyker upp överallt. Igår uppmärksammades till exempel en bild på en framrensad trilobit med tillhörande kommentarer på Reddit, vilket ledde till att jag hittade nedanstående videoklipp på hur man rensar fram ett trilobitfossil från den omkringliggande stenen med hjälp av tryckluft och sand.

Nu står en maskin för sandblästring samt några resor till Öland och Gotland på vill-ha-listan.

Kommentera

